کد مطلب:190866 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

درس های این وصیت
1. همواره تقوا داشته باشیم. تقوا اولین سفارش امام است. در قرآن مجید نیز در آیات زیادی سفارش به تقوا شده است. همچنین پیغمبر عالیقدر اسلام صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام همیشه سفارش به تقوا می نمودند. امامان جمعه، باید هر هفته در خطبه های نماز جمعه به تقوا سفارش كنند، و این نشانه ی اهمیت این مسأله است كه اگر در زندگی تقوا حاكم باشد، انسان رستگار خواهد بود.

مردی از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام سؤال كرد، یا علی! تقوا چیست؟

حضرت فرمود: اطاعت از خدا و دوری از گناه و معصیت.

2. هنگام سخن گفتن باید جانب حق را گرفت، و این معنی راستگویی است كه از نشانه های بارز یك مؤمن متعهد است.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «من صدق نجا» [1] . ؛ كسی كه راستگو باشد، نجات پیدا می كند.

3. امین بودن و امانت داری و شهرت داشتن به این صفت؛ یعنی مورد اطمینان و وثوق مردم بودن امری پسندیده است. این صفت یكی از صفات بارز و مشهور خاتم انبیا صلی الله علیه و آله بود كه كافر و مسلمان اذعان داشتند؛ پیش از ظهور اسلام نیز به آن حضرت محمد امین می گفتند.

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود: میزان ارزش و



[ صفحه 149]



خوبی انسان، ركوع و سجده های طولانی نیست؛ چرا كه او به این اعمال عادت كرده است؛ به طوری كه اگر ترك نماید، وحشت زده می شود؛ بلكه میزان و معیار، راستگویی و امانت داری او است [2] .

4. با هر كس مصاحبت می كنیم و همنشین می گردیم، و به تعبیری دوست می شویم، خوش رفتار و با وفا و یكرنگ باشیم. به همین جهت باید در انتخاب دوست دقت كرد؛ از این رو در روایت داریم كه حواریون به حضرت عیسی علیه السلام گفتند: با چه كسی همنشین شویم؟

حضرت فرمود: با كسی دوست شوید و رفت و آمد داشته باشید كه شما را به یاد خدا و قیامت بیندازد، و بر علم و دانش شما بیفزاید، و كارهای او شما را به آخرت ترغیب نماید [3] .

5. كوشش كنیم همیشه اهل دعا و تضرع در پیشگاه خداوند متعال باشیم؛ مخصوصا قبل از طلوع آفتاب و قبل از غروب. روایات در مورد دعا و فواید بی شمار آن زیاد است، ولی ما فقط به یك حدیث اكتفا می كنیم. از جانب خدای متعال به حضرت موسی علیه السلام خطاب رسید: «ای موسی! هر چه احتیاج داری حتی نمك سفره ات را هم از ما بخواه» . [4] .

از این كلام استفاده می شود كه خداوند متعال دوست دارد بندگانش همیشه از او بخواهند كه حاجاتشان را برآورده كند؛ گرچه حاجت كوچك و ناچیز باشد.



[ صفحه 150]



6. هیچ گاه از طلب حاجت از خداوند متعال كوتاهی نكنیم، و نگوییم كه خداوند آنچه دوست دارد و صلاح باشد، انجام می دهد. آری؛ صحیح است، ولی وظیفه ی ما هم دعا كردن و طلب حوایج از او است.

حافظ، وظیفه ی تو دعا كردن است و بس.


[1] كافي، ج 2 ص 99، ح 29.

[2] همان، ص 105، ح 12، باب الصدق و اداء الأمانة؛ نور الثقلين، ج 1، ص 496.

[3] تحف العقول، ص 44.

[4] بحارالانوار، ج 90، ص 302.